torsdag 1 juli 2010

Hemmadag

Elias når nu fram till bordet... inte bra.


Tyckte att jag och Elias behövde en hemmadag. Vi har farit runt så mycket den senaste tiden, gått på stan, västra hamnen, Mobilia, parken, träffat vänner, Skegrie, kollat in vårt hus osv. Varje dag har vi hittat på något. Elias har varit lite gnällig på sista tiden, så jag tänkte att en hemmadag hade passat bra.
På förmiddagen stannade vi inne det var ändå lite molnigt, men sen kom solen och det blev så varmt i vår lägenhet så vi gick ner på gården. Vi gungade lite och sen satte vi oss i skuggan på gräset. Men Elias har gnällt ändå. Vet inte vad det är med honom? Det går bra ett tag, men så helt plötsligt är allt tråkigt. Det kan ju vara vad som helst, tänder, värmen eller bara att han håller på att utvecklas. Men det är så svårt att veta.
Dessutom vägrar han äta sin ersättning. Han tycker mat och gröt är mycket godare, och han tror nog han är en stor pojke. Men han behöver ju fortfarande sin ersättning. Jag prövade med välling, men den var inte alls god. Så nu får vi pröva göra om på rutinerna. För enligt BVC så bör han inte äta riktig mat 2 gånger om dagen än, och gröt eller välling endast 3ggr. Så jag vet inte hur jag ska få ihop det. Får väl bli lite mellanmål, testade förresten macka till honom idag. Han tyckte det var jättegott, men det fastnade mest i gommen. Men med lite träning ska det nog gå.
Nu ikväll innan han skulle sova, åt han faktiskt sin flaska. Ingen är gladare än jag!

Han sover lite dåligt om dagarna. Han sover 3 gånger istället för 2 och väldigt korta sådana. 30 minuter upp till max 1 timme. Men han hade nog mått bättre av att sova 2 gånger och lite längre. Så vi får sörsöka ända på det.

Han har själv skapat sina rutiner, så det kan bli svårt att ändra på dom. Men vi får göra ett försök för att få rätt på maten eftersom han vägrar sin flaska. Sömnen är väl bara att accepera om det inte går, men det hade ju varit skönt att få en paus ibland. I nuläget så hinner man knappt tänka att han sover förrän han vaknar igen. Och förmodligen är det väl därför han är gnällig också. För att han inte sover ordentligt. Nätterna går bra, men på dagarna är han nog alldeles för nyfiken för att sova.

Tycker om att gunga










3 kommentarer:

  1. Han e verkligen de finaste som finns.. sån liten pojke han e nu..=)

    SvaraRadera
  2. Sedärja vad stadig han har blivit på bara en vecka! Det går sjukt fort. Charlie är oxå rastlös och strular med sömnen.. Men jag har hållt honom vaken lite mer och nu sover han 2 ggr på dagarna, vilket gjort det hela en smuuula bättre. Men så är han där med hela underarmen i munnen igen så jag undrar om det inte är lite nya tänder på gång. Jag får ju som vanligt inte känna =)

    SvaraRadera
  3. Han är så söt, Annelie du kan vara en stolt mamma :-)
    Hur gammal är han nu, 6 mån? Runt den tiden blev mina barn också rätt "jobbiga", de skulle aktiveras hela tiden och var lite smått missnöjda konstant. Sen släppte det när de började krypa och kunde ta sig runt själva.
    Hoppas ni får en härlig sommar, kul att läsa din blogg.
    Kram Camilla Ahlin Nilsson

    SvaraRadera