fredag 2 juli 2010

Nya rutiner


Idag testade vi lite nya rutiner, både nya mat-tider och sov-tider.
Det gick bra faktiskt. ( Jag har låtit Elias sova när han vill fram tills nu, ibland har man såklart fått hjälpa honom på traven genom att lägga honom, men annars har han visat ganska tydligt när han vill sova. Han har följt ett mönster, så det var bara att följa honom.)
Elias vaknade klockan 6 som han brukar, men vi testade (efter rådgörelse med BVC) att inte ge honom mat direkt, utan vänta till vid 7. Absolut inte för att svälta honom, utan mer för att få rätt på mat-tiderna under dagen och oftast är han faktiskt inte hungrig direkt när han vaknar.
Så det gick jättebra, han var glad och pigg. Han åt till och med sin flaska klockan 7! Hade förberett för att ge honom gröt om han inte ville ha flaskan, men han åt. Han fick vara vaken till klockan 9. Lite i 9 fick han lite mosad banan och lite fruktpuré, sen somnade han bara jag la honom på kudden.
Jag hoppade in i duschen och gjorde mig klar, åt lite, drack kaffe och tog det lugnt. Han sov fortfarande. Tänkte att han vaknar nog snart, men jag satte mig på balkongen och solade lite. Han sov fortfarande. Sprang fram och tillbaka och kikade in på honom flera gånger, men han sov gott! Jag kunde inte riktigt slappna av eftersom när han vaknar så säger han inget, utan ligger och tittar och sprattlar lite. Inte förrän han tröttnat så kommer gnället, och jag vill gärna ta upp honom innan han väl börjat gnälla.
Men han sov och sov.
Klockan 12 vaknade han!!
Då hade han sovit i 3 timmar!! Han var såklart glad och pigg och helt underbar min lilla sötis. Och jag fick nästan abstinensbesvär när han sov så länge utan att jag fick krama, pussa och lukta på honom. Men nu ska jag inte klaga över att han sov så länge, det var jätteskönt, och jag hade en glad och charmig liten kille. Han fick mat och kläder på och sen blev det en promenad till Jägersro center. Skulle bara kolla efter ett par shorts till mig så jag kan få lite färg på benen och köpa majsvälling till lillen. (Värt att testa eftersom hans favorit-mat vid 4 månader var majs och potatispuré) Men vågar inte blanda in den nu så länge han äter sin ersättning, man ska vara nöjd med det lilla. Elias sov dock inte mer än 30 minuter i sin vagn när vi var iväg på eftermiddagen.
Jag kom hem med 2 shorts (dock inte den färg jag ville ha, så det får bli ett par till), Lancôme Aqua Fusion till halva priset till mig och en massa kläder till Elias (1 par shorts, 2 kortärmade pyjamasar, 3 body-suites med korta ärmar och ben och en mysig bodysuite med långa ärmar och ben somjag hoppas kan användas nån sommarkväll).
Höll på att glömma majsvällingen, men kom på den och så blev det lite annan mat till honom också. Fanns tom. smoothies till barn med vete och persika med tillsatta vitaminer och järn. Järnet är tydligen jätteviktigt för dom små, så det kan ju vara bra att ha som mellanmål.

Det är så svårt det där med mat till Elias. Jag har en ångest som ligger och trycker för att jag inte gör egen. Jag prövade 2 gånger precis när han börjat äta mat att göra potatis och morotspuré. Men han klöktes av det. Andra gången testade jag spä ut det mer, men samma sak då. Så jag gav upp. De säger att det inte spelar nån roll om man köper burkar eller lagar eget, lika bra för barnen bägge delar. Jag vill ju göra egen mat till honom, men sålänge han inte kan äta salt så kan han ju inte äta det vi äter. Detta betyder att man måste göra extra mat till honom, och jag känner att tiden inte räcker till. dessutom har jag ingen fantasi på vad jag ska ge honom. Han behöver ju få i sig hela tallriksmodellen, och det är vi lite dåliga på. Eller ja, vi äter mycket grönsaker, men oftast blir det kalla grönsaker i form av olika sallader. Och det kan man ju knappast ge honom. Så än sålänge får han burkmat, men försöker ge honom lite färsk frukt och tex avocado nån gång till mellanmål.
Jag hade en tanke om att jag skulle laga egen mat till honom, men detta var innan han var född. Insåg nog inte att tiden bara flyger iväg, och den tid man har över behöver man spendera på annat.

När vi kom hem fick han gröt, lekte lite med pappa, och sen badade jag och Elias i badkaret. Han tycker det är roligt att bada och plaska. Han åt sin flaska igen vid 19!! Kanske bara var tillfälligt att han vägrade sin ersättning några dagar. Vi får se, jag är glad sålänge han äter den! Han somnade gott i min famn när han åt, min lilla söta snutte!

En annan sak jag tänkte på idag, när Elias sov så länge, var kärlek. Jag skrev ju lite negativt igår. Absolut inte meningen att låta negativ, men när han är gnällig och missnöjd så känner man sig så misslyckad. Jag vill ju att mitt barn ska vara glad och lycklig. När han är ledsen och gnällig så betyder det ju att jag inte förstår vad han vill, och jag börjar genast analysera vad det kan vara. Ibland får jag påminna mig om att jag inte kommer få nåt svar, och bara måste acceptera att det är så. Barn hamnar i olika perioder, där de utvecklas och allt hänger inte med. Tror Elias vill mer än han kan.
Jag har absolut ingen jobbig bebis. Han är hur snäll som helst och det har väl gjort mig bortskämd.
Jag älskar honom över allt annat!
Skulle inte vilja byta med någon eller något i hela världen, han betyder allt för mig.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar