fredag 23 juli 2010

Morbus de Quervain

Glömde ju att jag skulle gnälla lite...
Haft så ont i min tumme och handled att jag vissa dagar knappt kunnat lyfta Elias. Har nog egentligen haft lite ont nästan ända sen han föddes, men senaste månaden har det varit riktigt jobbigt. Har hela tiden trott att det skulle gå över, men det blir inte bättre, snarare sämre. Så för en vecka sen ringde jag vårdcentralen. Fick svaret att min läkare är på semester men jag fick en telefontid när hon är tillbaka i augusti. I onsdags ringde en arbetsterapeft och bad mig komma till henne för att få gjort en skena till min tumme och handled. De visste efter min beskrivning att jag har : Morbus de Quervain.
QUE??

Jag gick dit och fick gjort en plastskena som det är meningen att jag ska använda dygnet om.
Katastrof!
Kan ju inte lyfta Elias med den och dessutom är det hård, så jag är rädd att riva honom. Känns som man har ett gips på armen...
Men jag fick ett alternativ också, att köpa ett stöd i elastiskt material med en skena i. Detta alternativ kunde jag använda i reserv. Jag köpte ett på direkten.
Jag vet att jag borde använda skenan i plast för att bli bra, men det går ju inte! Jag är ju totalt handikappad när jag har den på.
Så igår och idag har jag haft det elastiska skyddet på, och det är vekligen inte kul det heller!
SUCK!!


När jag vaknade imorse såg jag jag att nåt blodkärl i mitt öga har spruckit. En del av min ögonvita var blodröd!! Ser inte klok ut!
Hur har det gått till??
Jag vet att man kan spräcka blodkärlen i ögonen av ansträngning, MEN JAG SOV!!
Inte särskillt ansträngande.
Efter att ha ignorerat det hela dagen tänkte jag att det kanske är bäst att kolla så det inte är tecken på nåt allvarligt. Ringde vårdcentralen.
Det verkar inte vara nåt farligt utan ska gå bort av sig själv, men jag får inte ha mina linser i.
ÅHHHHHHHHHHHHHHHHH
Ska jag springa runt i mina glasögon nu tills det försvinner??
Stödskena på handleden och glasögon........
Skjut mig!
Hur hände detta??

Dessutom googlade jag sjukdomen Morbus blaha blaha och där stod det att om inte skena hjälper så får man operera.
Skojar nån med mig?!!

Morbus de Quervain

Denna åkomma har fått sitt namn efter kirurgen Fritz de Quervain, som beskrev den 1895. Några av senorna som hjälper till att sträcka tummen löper genom en sentunnel (senskida) på tumsidan av handleden. Ibland uppkommer svullnader på senorna vilket gör det svårt för dem att glida i tunneln. Detta medför då att det blir smärtsamt att greppa med tummen och vid rörelser i handleden.

I början upplevs det mest som ett obehag, och tilltar då handen användes. Obehagen kan bli alltmer uttalade.

Tillståndet är vanligast hos kvinnor som sköter småbarn, men orsaken är okänd och kan även drabba andra. Troligen bidrar ensidiga rörelser av handleden.

Behandling
I gynnsamma fall kan det räcka med en stödskena (ortos), som begränsar tummens och handledens rörelser.Andra åtgärder för att minska svullnaden kring senorna kan vara läkemedel mot inflammation eller kortisoninjektioner i senskidan, vilket ofta har god effekt hos patienter med lindrigare besvär. Sådan lokal kortisoninjektion har ingen övrig påverkan på kroppen. Vid mer besvärande och långdragna obehag brukar operation lösa problemet.


Går och drar nåt gammalt över mig nu...
Goooooonatt!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar