måndag 25 oktober 2010

Helgens besök i Randers

I fredags åkte vi till Randers, långt bort på Jylland, där Sörens föräldrar och bror bor. Sörens bror fyllde nämnligen 30 och vi skulle vara där hela helgen.
Eftersom vi ville undvika en lång tråkig bilresa för Elias så tog vi färjan när vi körde dit. Vi körde bil i nästan 2 timmar och sen åkte vi färjan i 45 minuter. Efter färjan hade vi 45 minuter kvar att köra, så det var smidigt. Det tajmade också bra, Elias somnade ungefär när vi kört över bron till Danmark och sen sov han fram till vi kom till färjan. Han fick lite gröt på båten och vi passade också på att äta lite och dricka kaffe. Det blåste ganska bra så det gungade lite, men det var ok. Sen var han pigg och glad resten av vägen, så det kunde inte bli bättre. Väl framme var det roligt att träffa alla. Vi var 18 personer som bodde hemma hos Sörens föräldrar, och med tanke på hur många vi var så gick det jättebra. Första natten sov både jag och Sören dåligt, men Elias sov gansak ok. Han varknade dock tidigt, men vi tog upp honom till oss, så sov han en stund till, men när vi gick upp var klockan bara lite över 7. På lördagen skulle vi på fest hos Christian och Christina. Dom hade gjort fint i deras källare med Halloween tema. Barnen fick gå på skattjakt och dom var överlyckliga. Elias somnade vid 20,30 tror jag, men vaknade ledsen lite senare så jag fick sitta med honom ett tag. Men han lyckades somna om och när klockan var 00.30 var både jag och Sören trötta och visste att Elias vaknar tidigt, så vi började packa ihop oss. Elias vaknade när vi skulle hem, men han brukar ju somna om när han hamnar i sängen igen. Men INTE denna gången. Han var ledsen och ville absolut inte sova. Lars, Gitte och deras barn hade redan lämnat festen och de sov gott när vi kom hem. Så det gällde att vara tysta. Vilket inte Elias var med på. Jag försökte med allt för att han skulle sova, men han vägrade till klockan var 03. Då somnade han mellan mig och Sören så jag lyfte ner honom i resesängen och sen sov han till kl 06. Han vägrade sin napp, den fick jag inte stoppa in i munnen på honom, och råkade jag få in den så tog han den och riktigt kastade bort den! Har aldrig varit med om att han gjort så innan. Efter klockan 6 vaknade han stup i kvarten, och vägrade nappen även då. Jag hade gärna gått upp med honom då för det hade varit lättare, men det sov människor ï vardagsrummet så det kunde jag inte. Det var bara att försöka få honom att sova lite till (vilket han också behövde). Tog upp honom till vår säng igen och efter lite kämpande så somnade han om. Men då sov jag dåligt, för jag var så rädd att Sören skulle lägga sig på honom, det var så trångt. Vi gick till slut upp vid 8.30.
Snacka om att jag var trött efter 2 sömnlösa nätter.
Och det värsta av allt var att vi hade en nästan 4 timmars lång resa innan vi var hemma också. Vi beslutade att vi skulle köra så att Elias somnade i bilen. Så vid 18.30 gav vi oss iväg. Elias somnde i bilen och vi kunde köra hela vägen hem med bara en kissepaus. Vi var hemma ca 22.15 och jag var aningen nervös om vi skulle lyckas få Elias att somna om, men det gjorde han så fort vi la honom i hans egen säng. Jag och Sören stupade i säng och sov supergott. Till och med vår otroligt dåliga säng var jätteskön och vi sov till kl 7 imorse. Då var Elias pigg och klar för en ny dag!




Elias finklädd och stylad i håret!




Barnen har hittat skatten som var fylld med godis!

Frederik är mycket koncentrerad på vilken godis han ska ta!


Christian numera 30 år!

- Frederik, du har nåt på kinden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar