tisdag 8 februari 2011

Rop på hjälp!

Jag tycker det är jättesvårt det här med mat till Elias. Jag har gjort det väldigt enkelt för mig och gett honom burkmat hela tiden. I några månader nu har han fått smaka vår mat och han gillar det! Framförallt att få sitta och plocka med fingrarna själv. tex. falukorv i små bitar, eller kassler, eller majs. Men för att vara på den säkra sidan att han fått i sig vad han ska så har jag oftast gett honom en burkmat nån timme innan vi ätit middag så jag vet att han ätit.
Det är ju hög tid att han börjar äta riktig mat, och då menar jag alla målen. Lunch och middag och så nåt riktigt mellanmål. (i nuläget får han fortfarande barngröt!!)
Jag vet att jag borde inse att mitt barn nu är snart 14 månader och ska kunna äta vanlig mat, dricka mjölk osv. Men jag är så feg!!
Dessutom vet jag inte om det är bra eller dåligt, men han äter knappt något med en massa socker (eftersom han får burkmat och gröt). Han har smakat nyponsoppa! Och så äter han russin!
Jag måste ju skärpa mig.
Stackars barn!

Jag behöver alltså er hjälp! Hur ska jag ändra mig och vad ska jag ge honom?
Han vet ju knappt vad vad gott betyder!!
Jag märker ibland när han får lite kyckling i bitar eller fläskfile att han tycker att det är gott, men mer reaktioner än så får man inte.
Behöver verkligen er hjälp!

Problemet är också att Elias knappt tuggar, så allt måste vara små bitar och gärna mjuk mat. Men såklart måste han ju lära sig att tugga, så det enda sättet är väl att ge honom annat. Jag kan ju knappt ge honom en bit gurka eller en bit paprika, för han sväljer det helt (och sätter ibland i halsen). Han har ju heller inga kindtänder, så det är ju inte så lätt.

Hur gör man? Känner mig riktigt dålig när det gäller Elias mat.
Vi äter ju ofta inte mat med sås. Ofta blir det nåt wookat, eller något kött med potatismos, ris eller pasta. Har vi sås så brukar det vara nån kall sås, och i grönsaksväg brukar vi oftast äta sallat. Aldrig några kokta grönsaker (vilket Elias borde få). Elias kan ju inte äta sallad??!
Så hur ska han få i sig allt han behöver? Klarar han sig på kött och pasta tex?
Frukt är jag också dålig på att ge honom. Han sätter ju allt i halsen! Ibland får han ett helt äpple att gnaga på (får han bitar så försöker han svälja dom hela, men han gnagar faktiskt om han får ett helt). Han får fortfarande fruktpuréer till gröten! Vågar knappt erkänna det, men så är det!

Jag är verkligen helt lost här, och känner mig för tillfället som världens sämsta mamma.
Stackars barn som fortfarande äter burkmat och gröt!
Hjälp mig!!!

(idag åt vi stekt falukorv med potatismos till lunch. Bra va?!) :)

2 kommentarer:

  1. Åh önskar jag kunde jag hälpa dig men jag är ju inte där än. Eller Keila är inte där än, men vi har faktiskt redan börjat ge henne av vår mat. Mosar det såklart så hon knappt behöver tugga, (har bara två tänder där nere).

    Men hon tycker om vår mat. Varje gång jag äter nåt nytt får hon smaka. Idag fick hon smaka lite lax från min laxsallad. Det tyckte hon inte om.
    Men det är nog bra för dem att testa lite olika.

    Lycka till!
    Kraaaam

    SvaraRadera
  2. Du behöver inte känna dig "dum" som fortfarande ger honom gröt och fruktpuré eller burkmat. Det gör vi också. Amaia är ju lite mer än 14 mån. Fast nuförtiden blir det mer sällan gröt och puré eftersom hon inte vill ha det. Hon har nog tröttnat på det och vill äta sånt hon kan tugga. Istället för gröt som mellanmål brukar jag ge henne en skiva vitt formbröd med leverpastej och eller en naturell yoghurt. En halv banan kan hon äta själv. Gör också som du och ger ett helt skalat äpple. Frysta (tinade) bär. I matväg, kan du inte värma sån där fryst grönsaksblandning till honom? Du vet, med tärnade morötter, ärtor och blomkål. Lite sånt blandat. Fisk (fiskgratäng),pasta med pastasås. Häromdagen fick Amaia Pasta med pesto :) jag är kanske inte till så stor hjälp känner jag. Har själv problem med att komma på mat. Äter ju alltid middag själv också, så inte kul att laga middag :(
    Hoppas du kommer på nåt.
    Kram

    SvaraRadera