tisdag 17 augusti 2010

8 månader



Igår blev Elias 8 månader!
Och vilka framsteg han helt plötsligt har gjort. Han springer runt i sin gåstol och drar och sliter i allt han kan nå, och det han inte når, kämpar han för att nå.
Han har visat tecken på att han vill ta sig framåt i krypande läge. Inte för att han kommit på hur man kryper, men han försöker nu att ta sig fram till saker. När det inte går blir han sur.
Helt plötsligt kommer det också andra ljud ur hans mun än de som vi hört innan. Nu kan han högt och tydligt "skrika". Inte skrika för att han är arg eller ledsen, men för att testa sin röst och få uppmärksamhet. Vi var på Nova i Lund i lördags och satte oss för att äta. Där tyckte Elias att det ekade roligt när man snackade högt. Man ska ju låta honom testa sig fram, men det började bli lite pinsamt till slut, så jag fick försöka få tyst på honom. Inte särskillt kul för andra att sitta och lyssna på honom när de ska äta. Både jag och Sören tyckte att han var rolig från början, men efter ett tag började vi skämmas lite.
Han hade uppehåll i att "låta som en tiger" ett tag, men det har han börjat med igen. Och att blåsa bubblor och hitta märkliga ljud tycker han också är jätteroligt.

Maten är också ett stort framsteg. Köpte 8 månaders burkarna och fick en chock när jag öppnade dom. Det var ju helt plötsligt stoooora bitar och hela risgryn och ärtor.
Första burken jag gav honom mosade jag lite extra, för jag tänkte att det fixar han aldrig! Men nu har jag gett honom det några dagar och han klarar det bra. Jag har också varit så försiktig med vad jag ger honom, han har inte riktigt fått smaka så mycket "vanlig" mat. Men nu känns det som att han är redo för lite vanlig mat, frukt och grönsaker. Får ju börja försiktigt såklart. Men eftersom där finns hela ärtor och majskorn i maten, så borde han ju kunna öva sig på att få in det i munnen själv. "Fingermat" ska ju vara bra övning, så det får vi börja testa så smått. Jag har försökt att lägga små bitar av macka med smör så att han själv kan få stoppa det i munnen, men det går inte så bra. Dels sätter han det i halsen och klöks av macka och sen har han inte fått in pincettgreppet än. Men övning ger färdighet. Har bara inte nerver att ge honom macka när han hela tiden sätter det i halsen. Förstår bara inte varför han inte kan äta macka? Det är ju så bra mellanmål också. Får vänta lite till kanske. Vi får starta med lite makaroner, ärtor eller majs som "fingermat" istället.
Idag fick han gurka, och det var roligt och spännande. Gav honom en gurkstav som han fick gnaga på, men helt plötsligt hade han fått av en stor bit. Jag blir så nervös att han ska sätta i halsen, en gurkbit kan han ju inte svälja hel! Den är ju hård.
Jag har iallafall börjat våga lite mer och ge honom olika saker för att smaka. Frukt och grönsaker är ju nyttigt och gott!
Fasar därimot för när han ska börja äta själv och kladda ner både sig själv och halva köket. Men man kommer ju inte undan, det är det enda sättet att lära sig på.
Detta får vänta ett tag till, nu börjar vi först med "fingermat", det kan bli nog så kladdigt bara det!

Sören tyckte att Elias skulle testa tvättkorgen
Krypningsförsök....
som slutade med platt fall...
men han räddade situationen ganska bra!
Han imponerade med att veta att man ska stänga luckorna
-så ja, alla nere! :)
Busig Elias i sin gåstol

1 kommentar:

  1. VA?!! äter han inte macka?!nej, vi har visserligen vetat att han brås mest på sin pappa, men kan han verkligen vara din son om han inte äter MACKOR?! ;)

    SvaraRadera