torsdag 4 november 2010

BVC och 10 månaders kontroll

Äntligen fick jag stillat min nyfikenhet! Vi hade tid på BVC idag för 10 månaders kontroll och läkarundersökning.
Trodde inte mina ögon när vågen visade 10 150 g! Sist vi vägde honom på 8 månaders-besöket så vägde han 9070 g. Han har alltså gått upp över 1 kg på 2 månader, och han har stuckit iväg 5 centimeter på längden, är nu 76 cm lång.

Läkaren tryckte, kände och klämde på honom. Allt var bra, och hon lyssnade också på hjärta och lungor. Allt bra där med.
Sen kom vi till testerna. Elias kan inte pincettgreppet. Så det fick han inte godkänt på, men det kommer väl. Han är inte intresserad av att ta upp små saker, utan han pillar på dom med pekfingret, sen skiter han i det. Och han fick heller inte godkänt när läkaren gav honom en träkloss i var hand. Meningen var att han ska banka dom mot varann, men det gjorde han inte. Han bankar faktiskt inte med saker, han bankar händerna i bordet men oftast inte när han har nån leksak i handen. Jag har tyckt det varit skönt att han inte ska banka på allt, men tydligen ska dom banka leksaker mot varann, så det får vi öva på. Kanske inte att banka i bordet dock, men att ha en kloss i var hand och banka mot varann. Och då kan vi ju öva på att klappa händerna också. Tänk vad dom små barnen ska kunna. Jag tycker det är jättebra att dom kollar så att motoriken är som den ska. Sen är ju barns utveckling så otroligt olika och man ska inte känna stress över att ens barn inte gör som nåt annat barn. Barn är ju så olika! Dom utvecklar ju nya saker hela tiden, vissa barn kan stå och gå men inte lägga saker i en spann eller peka på hunden i boken, medans andra barn är precis tvärtom. Vissa barn står och går vid 9 månader. Inte Elias. Han krälar fortfarande fram. Men han har börjat resa sig mot vårt soffbord, och mitt hjärta håller på att stanna var gång.
Idag stod jag och diskade och tittade in i vardagsrummet för att se vad han gjorde. Då var han nästan stående vid soffbordet, ghaaaa, fick släppa allt och skynda mig till honom så att han inte slår sig. Han fick såklart klara sig själv, men jag tog honom i allafall när han tror att han kan stå och bara släpper, då föll han som en kägla.
Jag är lite kluven när det gäller hur mycket man ska låta dom få testa själv. Jag vill ju att han ska få testa och öva, men jag är samtidigt så rädd att han ska slå sig ordentligt. tex. när han ska resa sig vid bordet, så är det precis som att han vill bita i bordet som hjälp att komma upp. Men trillar han då så slår han ju munnen och hans stackars små tänder. Det klarar jag inte av! Dessutom så när han väl kommit upp så tar han det han vill ha på bordet och sen släpper han bara. Jag brukar ju låta honom inse att han trillar om han gör så, men tar honom precis innan han kanske slår sig. Men det betyder ju också att han kanske inte lär sig att man inte kan göra så? Men.... jag vill ju inte att han ska skada sig! (Det kommer han nog göra tillräckligt ändå)
Samtidigt vill jag ju heller inte hindra honom att testa och utforska saker.

Idag har  dock varit en dag som jag mest sagt NEJ, FY och AJAJ.

Tramsa kan han iallafall :)




Glad att få komma ut i vagnen!

2 kommentarer:

  1. Mohahahaha han har gått om Elin!!
    Elin vägde 10115 o var 75,5 lång på 10 månaders kontrollen! =)

    SvaraRadera