onsdag 2 januari 2013

Sömn

Nyårsnatten trodde jag skulle bli riktigt jobbig med 2 sjuka barn.
Elias vaknade 23.50 och blev rädd för raketerna, så vi satte oss i soffan och tittade ut genom våra stora fönster på dom fina raketerna och mös. Då var det mest spännande och han var inte rädd mer. Kan förstå att man blir rädd om man vaknar till i ett mörkt rum och det smäller som bara den utanför fönstret.
Han vet ju inte vad raketer är, han har ju sovit sig genom det dom andra åren och det har inte smällt särskilt mycket här innan tolvslaget.
Så nu satt vi på första parkett och tittade:)
Sen la han sig i soffan och tittade på film och somnade snällt igen.
Jag gav Thilde mat kl 01 innan jag själv gick och la mig och sen sov hon till 7.30!:)
Elias vaknade 8.30!
Helt underbart!

Då tänker jag på min stackars syster som inte fått sova mer än max 2 timmar i sträck sedan Mollie föddes för snart 9 månader sen:(
Mollie sover inte särskilt bra. Hon stökar, blir ledsen, tappar nappen osv.
När hon sover dagtid händer det nån enstaka gång att hon sover 1 timme, men oftast tar hon 20 minuter och ibland mindre än det.
Vi skojar om Mollie's "20 minutare" men det är ju egentligen inte roligt! Som mamma behöver man mer än 20 minuters paus. Och dessutom behöver man verkligen sin nattsömn!
Att bli störd i sin nattsömn håller ju ett tag, men i 9 månader....!!!!
Jag hade inte stått ut.......

Dom har ju testat det mesta såklart. Tog bort mjölk redan när Louise ammade och nu har dom varit hos läkaren och kollat allergier.
Pricktestet visade inget.
Läkaren bad dom ta bort:
Mjölk ( har dom ju redan gjort)
Gluten
Sojaprotein
Sädesslag som korn, råg osv.
( nu är jag inte helt insatt i vad hon får äta och inte äta, men det var nog nåt mer...)
Vad finns det då kvar att äta för en 9 månaders tjej?!
Gröt? Nej
Välling? Nej
Macka? Nej
Yoghurt? Nej
Barnmatsburkar? Nej

Detta betyder att dom måste göra all hennes mat själv, och med specialprodukter som tex oatly.
Finns visst 2 sorters burkmat hon kan äta. Och inte ens glutenfritt bröd går att ge för i dom är det tillsatt tex råg,
så det finns 1 sorts bröd hon kan äta.
En 9 månaders flicka kan ju inte äta tex kött med potatis. Det behöver ju vara lätt att få ner, måste ju vara lite löst så att dom kan äta det.
Och vad ger man till mellanmål, frukost, kvällsmat?
Herregud, vilken prövning dom går igenom.

Detta är ju inte för alltid, får man innerligt hoppas, utan för att se om det hjälper, och att efterhand ta och sätta in de olika sakerna igen för att ta reda på vad det är hon inte tål, och om det är något hon inte tål..... Läkaren tror att sömnproblemen hör ihop med nån form av allergi.
En låååång process det här.
Men jag hoppas verkligen dom kommer på vad det är hon inte tål så att lilla Mollie får sova ordentligt och framförallt hennes föräldrar som ska orka ta hand om både henne, hus, tvätt, jobb osv.

Så när jag fått sova mellan 01-7.30 så tänker jag på dessa stackare som är uppe ibland var 10:e minut:(
Hoppas, hoppas, hoppas det finns en lösning på Mollie's sömn, så att dom kan få tillbaka lite på sömnkontot!
Mig hade dom fått lägga in på psyket om jag inte fått min sömn på så länge!








2 kommentarer:

  1. Emilia är 4+ och vaknar fortfarande flera ggr på en natt.
    Så keep smiling, ibland finns det nog ingen förklaring.
    Mindre sömnbehov och närhetsbehov.
    Pust!

    SvaraRadera
  2. Framsteg!!! Magen har blivit mycket bättre och sömnen har bytts från minuter till timmar! Ingen önskar sitt barn en allergi, men vi är ändå på nåt konstigt sätt hoppfulla inför fortsatt förbättring!

    SvaraRadera