söndag 29 maj 2011

Han snackar och snackar

Elias snackar som bara den. Oftast är det långa berättelser som man inte har en aning om vad det betyder.
Men man kan också få honom till att säga några ord ibland.
Han säger mamma, pappa, aaaaakta, titta, mieeeer (mer), acka (macka), mo-mo (mormor), Awoa (Anya), aou aou (aj aj), takto (traktor), bi (bil).
Sen kan man få honom till att säga apa om man tjatar lite. :) Och det låter så roligt när han säger det.
Men mest har han sina påhittade ord till saker, och en massa ljud.
Det märkliga är att man oftast förstår honom. Fastän han mest snackar en massa goja.
Ord som fortfarande hänger kvar är babbediii och gogeli gogeli gogeli.

Jag tänker alltid på Elin när Elias sätter igång och babbla.
Elin berättade nämnligen en hel lång berättelse på sitt eget språk för Sören en gång. Och hon var så inne i vad hon berättade och gestikulerade och visade. Jag önskar än idag att vi kunde få veta vad hon berättade då, men det lär vi aldrig få veta. Hon var så rolig där hon stod och snackade och snackade, det tog liksom aldrig slut. Behöver jag nämna att Sören inte förstod ett dugg... :)

Lite sådär kan Elias också göra. Framförallt när han leker. Då går munnen i ett.

Sen har han så mycket ljud för sig. Massa trams och när jag skrattar åt honom så tycker han det är ännu roligare. :)

Jag tror faktiskt det är fler ord som jag inte kommer på just nu. Men idag tyckte jag att han sa mat, (men jag är inte säker, kan varit en tillfällighet)

Roligt är det iallafall när han sätter igång med sitt googeli goglande! :)

Undrar om han snart kommer blanda ihop det med danska?
Just nu är det svenska ord som kommer ur munnen, skånska ord :)
Fast när han säger mer så låter det mer danskt än svenskt.
Miiiieeeeer ( det betyder oftast att han vill ha salt pinne) :)

1 kommentar:

  1. haha, min son är också en riktig babblare, men på hans språk ska det vara (några "riktiga" ord kan han knappt säga än)

    Nämen, tack för grattiset och grattis själv i efterskott ;) vilket sammanträffande!! hade ingen aning om att vi fyllde så nära hihi.
    Hoppas du hade en supermysig dag!
    Kram

    SvaraRadera