söndag 28 oktober 2012

Önskar jag var bläckfisk

Jag önskar att jag var bläckfisk med 8 armar!
(och ändå har Sören varit hemma, vilket betyder att vi haft 4 armar)
Nu här på kvällen är första gången vi kunnat lägga ner Thilde. Hela dagen har någon av oss burit på henne. Hon har varit lite missnöjd idag, och det stressar en mamma!
Det gör ont i mammahjärtat när man inte kan lista ut vad det är för fel.
Tack och lov så har Elias skött sig bra. Bara en liten dipp här på eftermiddagen vilket berodde på trötthet. Han somnade klockan 18.15!
Varför Thilde varit missnöjd vet jag fortfarande inte, men i boken "växa och upptäcka världen" så är där åskmoln vid 5 veckors ålder. Vilket innebär en "klängperiod". ( en klängperiod är när barnet är i en utvecklingsfas. Då utvecklas något hos barnet och reaktionen på det blir att barnet vill vara nära och kan bli lite gnälligt.)
Om man ska tro på det eller inte, ja det är frågan. Men jag kommer ihåg när Elias var bebis att jag fick många förklaringar på hans beteende i denna boken. Så hon kanske är i en utvecklingsfas just nu, en klängperiod.
Eller så har hon haft ont i magen? Eller behöver hon mer mat än vad där finns? Eller så har det varit något annat....
Men en sån här dag önskar jag att jag haft 8 armar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar